Trouwen! - Reisverslag uit Darwin, Australië van Marc & Iris - WaarBenJij.nu Trouwen! - Reisverslag uit Darwin, Australië van Marc & Iris - WaarBenJij.nu

Trouwen!

Blijf op de hoogte en volg Marc & Iris

17 Maart 2014 | Australië, Darwin

G'day!

Ja ja, we zijn weer bij de mensheid, na 18 dagen reizen door woestijn en behoorlijk afgelegen plekken waar soms maar 4 mensen wonen(met 100.000 vliegen, waarvan er constant 50 op je gezicht willen zitten)! Wij zijn onze batterij weer even opladen. We moesten vroeg op, soms wel 4 uur, en hebben belachelijk veel gedaan met een hele leuke en gezellig groep. Nu we weer (voldoende) bereik hebben kunnen we jullie weer een update geven met foto's (wel een verkorte versie helaas geen onderwater filmpjes die zijn te groot).

Dag 1: kennismaking en met zn allen uiteten. Was al meteen lachen.

Dag 2: Om 6 uur ontbijt en op weg naar The Great Ocean Road! Deze weg langs de kust slingerd zo, omdat hij lang geleden met de hand en dynamite uit de rotscliff is gehakt!Onderweg gestopt om wilde papagaaien te voeren en naar koala's te zoeken. Toen door gereden naar een strand en verschillende uitkijkpunten met uitzicht op de apostels in het water!! Zo mooi. Precies zoals op de foto's. Ze vallen in de loop van de jaren om en worden ook door weer en wind steeds minder....aahhh

Dag 3: nog een stukje kust vandaag met onder andere spuitgaten in de grond die geen water meer spuiten... maar wel heel mooi.Toen zijn we langs The Grampiens gereden. Hele mooi rots bergen.De dam daar zorgt ervoor dat het stadje niet overstroomt en dat ze vers water hebben.Na het bezichtigen van de dam, aan het einde van de dag als het wat koeler is, zijn we met zn allen de The Grampiens gaan beklimmen. Pittig!!! Steil omhoog en veel rotsen en nauwe doorgangen...ppfff...zweten...en dan....fucking mooi uitzicht!!!!!Na de lekkerste BBQ burgers ooit hebben we ook voor het eerst kangaroo gegeten. Heerlijk. Beetje hertachtig.

Dag 4: dit was de enige dag dat we konden uitslapen. 7.30 pancake ontbijt! We hebben voor de deur wilde kangaroo's en kaketoe's gevoerd. We zijn naar een lookout over de Grampiens gereden en je kon zien welke top we de dag ervoor hadden beklommen. Onderweg kwamen we veel verbrande delen bos tegen. Het had daar 4 weken geleden nog in brand gestaan. Gelukkig was de wind gedraaid anders hadden we geen accomodatie meer! Eucalyptus bomen bevatten olie en exploderen bij hitte en vuur, zo verspreid het vuur super snel.  Door de branden konden we niet naar de grote waterval, maar wel naar een kleinere. Na de lunch zijn we onze eerste tijdzone overgegaan van west naar zuid aussie 30 min.Onze gids had zich als politieman verkleed en natuurlijk Marc uitgekozen om hem te assisteren. We sliepen namelijk in een oude gevangenis en ze mochten ons even rond commandere en vernederden alsof we gevangenen waren. Super lachen!Na het avondeten kregen we glowsticks en gingen we naar een gat / grot in de grond om possums te voren!!! Schattig. Zelfs eentje met een baby op zn rug.

Dag 5: eerste stop is Blue Lake. Ontstaan door een vulkaan en het water er is dussss, juist super blauw. Het hele stadje drinkt dat water en je kan ook aan de rand zien dat het waterpeil is gezakt. Onderweg veel opgedroogde zoutvlaktes gezien. Hier hebben we een gekke foto gemaakt met de Vegemite pot (bruin zout goedje voor op brood). Het lijkt op de foto alsof we als een lange slinger uit de pot worden getrokken. Hebben de foto helaas nog niet gekregen.Veel gereden vandaag om optijd in Adeleide te zijn.

Dag 6 : wijnproeverij om 10 uur in de ochtend! Chagrijnig wijf dat geen grapje kon waarderen, maar wel mooie wijnvelden en een mooie kerk waar ze de overleden priesters onder de kerk begraven. Was vet om te zien. Veel rijden vandaag. Landschap wisselde voortdurend van dorpjes in platteland met schapen en koeien in zand en heuvels. Veel emoe's gezien en meer dode dan levende Skippies. We zijn door Quorn gereden waar de eerste Ghan sporen waren aangelegd. Veel wegen waren nog rood van het zand van de overstromingen. Het kan binnen enkele uren regen meters hoog zijn en binnen een dag is dat weer weg! Slapen vanavond in swags onder de sterren. De hemel lijkt wel wit van alle sterren, coooll!

Dag 7: om 8 uur al begonnen met een pittige rots beklimming van 1 uur steil omhoog! Mooi uitzicht en leuke foto's gemaakt. Uitleg gekregen over hoe de Flinders Ranges zijn ontstaan. Het landschap is hier nu abnormaal groen door alle regen in plaats van rood en stoffig... hebben wij weer...Rest van de middag vrij om bij het zwembad te liggen. We kregen BBQ schaap. Verser kon niet, ze fokken ze zelf. Zooo lekker. Mooie zonsondergang gezien als toetje.

Dag 8: we hebben het enige nog overgebleven station van de oude Ghan bekeken dat nog mooi intakt was.Daarna zijn we door gereden naar een oude gek in de woestijn. Die van alles uitlegde over hoe ze vroeger met tekening iets duidelijk maakte en dat daaruit het alfabet is ontstaan. Klonk allemaal heel logisch, maar we moesten het wel met een korreltje zout nemen. Hij kon uitleggen waarom Amsterdam zo heette met tekeningen etc. Was wel heel interesant. We hebben een kalksteen kunstwerk van hem gekocht, als aandenken aan deze lachwekkende woestijn idioot.Langs de weg lag een vers karkas met wel 5 wedged tail eagels. Die zijn belachelijk groot. Wel 2 meter van vleugel tot vleugel!

Dag 9: na een paar uur vlak rood zand (dat rode komt door ijzer dat roest, veel mineralen in zand maakt dus heel rood), zagen we ineens witte bergen. Dat is het stadje Coober Pedy : white man in hole. Hier zoeken ze naar opaal! Bijna alles is onder de grond, huizen en kerken, omdat het daar constant 24 graden is dus koel in de zomer en warm in de winter. Je moet dus niet zomaar buiten de stad ronddwalen, want je kan in een gat/mine vallen. Na de rondleiding in de ondergrondse tunnels gingen we zelf naar opaal zoeken op een openbare zoekplaats. Alle stenen hier zijn klein en niks waard maar is wel leuk.We hebben pizza op het dak van onze slaapplek gegeten om de zonsondergang te zien. Je ziet een berg met een voordeur. Je zit op een berg en onder je is je bed. 2 pijpen voor zuurstof circulatie komen uit de berg. Heel gek allemaal.

Dag 10: vandaag om 5.30 vertrokken, moeten 800 km rijden...Onderweg gestopt voor ontbijt en zonsopgang. Onderweg veel roadtrains gezien; een vrachtwagen met 3 of 4 containers achter elkaar!Weer een grens over. Van zuid naar noord, klok gaat 1 uur terug. Toch beetje gek. Alles ziet er weer anders uit, een stuk meer rots en van vlak naar heuvels. We zijn over het midden/balans punt gereden; ealdunda. Na een uur rijden kwam HIJ eindelijk in beeld; Uluru rock!! Zoveel groter dan je je kan voorstellen. 1 grote steen. 1 geheel. 348 m hoog, 10 km in omtrek en wel 6 km onder de grond!We hebben eromheen gelopen in 2 uur. Sommige delen mag je niet op foto zetten, je mag er niet op en als je een steen meeneemt heb je de rest van je leven ongeluk!Toen naar een uitzichtpunt gereden om de zonsondergang te zien die Uluru rood moet kleuren. Met champagne, luxe snacks en duizend andere zagen we, ondanks de bewolking, de steen voor de helft rood kleuren! Heel vet! En bijzonder volgens de gids.

Dag 11: om 5 uur al in de bus. Bij een uitkijkpunt de beste plek kiezen en ontbijten maar! Dit was namelijk de mooiste zonsopgang ooit!!!!!! Belachelijk!! De gids was zelfs onder de indruk!Daarna naar Kata Tjuta, soort Uluru maar dan met 36 hoofden/bergen. Elke zn eigen naam. Was mannen terrein. Veel is dus geheim. Hele mooie wandeling gemaakt om een van de 36 bergen heen. Toen moesten we weer terug naar Uluru, iedereen wilde liever lunchen, maar blijkbaar had Marc dit geregeld......HIJ VROEG ME TEN HUWLIJK ONDERAAN ULURU!!!Ik en alle andere meiden huilen! Zenuwachtig dat hij was! Zo schattig!Voor het avond eten gingen we naar een speciaal restaurant waar je zelf je vlees moet BBQen. We hadden krokodil. Beetje vis/kip achtig.

Dag 12: weer lekker geslapen in een swag, maar in paniek wakker geworden naast een mega duizendpoot!Op de weg lag een Thorney Devil. Vet mooi stekelig salamandertje, helaas wel dood.We zijn gestopt om uit te kijken over het opgedroogde lake Amadeus en kregen uitleg over Uluru en andere bergen en stenen.We gingen hout sprokkelen voor het kampvuur terwijl onze gids liep te graven in de hitte zodat wij wichity grubs konden eten. Ik en 2 Engelse jongens hebben ieder een larf ding gegeten!! Smaakte naar noten zoals ons was verteld.

Dag 13: 4.30 op voor een lange en pittig wandeling die je voor 11 uur moet hebben afgerond in verband met de hitte. We hebben in en op Kings Canyon. Zo mooi. Zeker als de zon opkomt. Die kleurt de stenen goud lijkt het wel!Onze gids kwam met het idee om de wandeling te doen verkleed. Mannen als vrouw, vrouwen als man. Hilarisch! Alle andere groepen konden er in ieder geval om lachen.Na de lunch zijn we over de hobbeligste zandweg ooit geweest. Zonder gordel gingen we de hele bus door. Wel leuk.In Alice Springs, waar we slapen, mocht ik nog even een slang vasthouden, samen even op een kameel rijden en walliby voeren waarvan 1 een joey had!Nog even met zn allen eten als afscheid. En natuurlijk onze gids harsen voor een goed doel, $5 per strip!

Dag 14: uitslapen!!!!! 10 uur de kamer af en naar het zwembad. We hoeven pas om 4 uur weg richting The Ghan. De trein van 1 km lang die ons van Alice Springs naar Darwin brengt. Heerlijke stoelen die bijna helemaal plat gaan en lekker eten.

Dag 15: 9 uur kwam de trein aan in Katherine. We gaan met de bus weg om een wandeling te maken langs de Adeleide river waar we onze eerste krokodil al van verweg konden waarnemen!Terug naar de trein en nog 4 uur te gaan voor Darwin.Samen gegeten en afscheid genomen van onze gids waar we 14 dagen mee opgescheept zaten. Met 3 nieuwe beginnen we ons laatste stukje van de reis.

Dag 16: nu we nog maar met 5 zijn, gaan we de rest van de trip in een 4x4 doen. Chilllll. 7 uur werden we opgehaald na een gebroken nacht, stroom viel uit! Gelukkig gingen we weg want het heeft wel 12 uur geduurd. Gelukkig had de gids de avond ervoor al de tank vol gegooid voor de verandering....We gaan naar Litchfield National Park om naar termiet heuvels te kijken van wel 5 meter hoog! We hebben ook platte termiet heuvels gezien die precies op de noord zuidas zitten, gek he. Magnetic termites genoemd. In de eerste waterval mochten we niet zwemmen maar wel heel mooi. De tweede was meer een rivier met kleine watervallen. Gezwommen en gesprongen heel vet. De gopro heeft hele vette spring en onderwater filmpjes gemaakt!Toen gingen we naar een echte grote waterval waar we weer konden zwemmen en vissen hebben gefilmd.We hebben de kont van groene mieren gelikt. Als ze stress hebben geven ze gif af een heeeel zuur goedje, gekke bekken trekken.

Dag 17: in plaats van naar de gewone waterval te gaan wilde onze gids naar een andere gaan waar hij nog nooit is geweest maar wel fotos van heeft gezien. We moesten door meters hoog gras een nieuw pad maken, door rivieren heen en rots klauwteren.

Het was zeker de moeite waard! Daarna nog even naar Motorcar Falls, wat de bedoeling was. Op beide plekken gezwommen. Heel uniek!2 dagen later hoorden we op het nieuws dat er daar een man was verdronken de dag na ons!!Na het eten en het kampvuur gingen we een nachtwandeling maken. We zagen possums, vogels, vleermuisjes. Ik hoorde naast me een groot beest, dacht een kangaroo, dus gilde dat ze naast mij de lampen moesten schijnen. Waren het 3 wilde paarden! Bij het water gingen we met de lampen over het oppervlak schijnen zagen we na 10 min 1 rode reflectie snel voort bewegen. Een mega krokodil dus!!! Vet!!!

Dag 18: in de ochtend even rots schilderingen bekeken en uitleg gekregen over ouderdom en betekenissen. Na de lunch kwam het leukste ooit!! We gingen op een Jumping Croc Cruise! En ze sprongen echt uit het water!!! Idioot!! Zo voor je neus (wij hadden natuurlijk weer de beste plekken!)!Zo hehe, poepoe, nounou. Pfff.Wij zijn lekker bij het zwembad aan het bij komen voor we naar Cairns vliegen voor de rest van de trip.

Kusjes

• 17 Maart 2014 - 08:37

Thijs:

Gefeliciteerd!!!! Dat is even een mooie twist aan dit al complete topavontuur!! Vet veel plezier! X

• 17 Maart 2014 - 10:23

Sanny:

Jeetje wat een fantastische dingen maken jullie mee!! Het ziet er zo mooi uit zeg.. kan bijna niet geloven dat jullie daar echt zijn :) En TROUWEN!!!! YYEEAAAH!! xxxx

• 17 Maart 2014 - 11:04

Jeroen:

Wow dat is nogal wat avontuur voor nog geen drie weken... Het is dus allesbehalve saai en leeg op dat uit de kluiten gewassen eilandje. Goed om te zien dat jullie zo genieten, en Iris je hebt wel ja gezegd toch...?

• 17 Maart 2014 - 14:30

Dorien:

Geweldige trip zo te horen en prachtige foto's.
    P.s. kan je zo'n klein kangarootje meenemen.
    Zooooooo lief

Gr.

• 17 Maart 2014 - 14:36

Benny Plaisier:

Gefeliciteerd met voorgenomen huwelijk en huwelijksreis natuurlijk naar Dushi Korsow!
    Wat een geweldige reis maken jullie, helemaal jaloers!
    Nog heel veel plezier, LOL, Ben

• 17 Maart 2014 - 16:05

Je Pap En MaM:

prachtig verslag kus P & M

• 17 Maart 2014 - 23:16

Mam:

we willen wel even bij jullie om een hoekje kijken, met jullie een glaasje bubbels drinken. en als je terug komt, zeggen we: yes to the dress,dikke kus mam

• 18 Maart 2014 - 04:44

Proud of you man , what a crazy ride of life's surprises , our routing personifies our happiness

• 18 Maart 2014 - 10:40

J:

Mega! Goed verslag, coole dingen en natuurlijk van harte!!!
    Grtz J Y B N