Bye bye Cairns - Reisverslag uit Townsville, Australië van Marc & Iris - WaarBenJij.nu Bye bye Cairns - Reisverslag uit Townsville, Australië van Marc & Iris - WaarBenJij.nu

Bye bye Cairns

Blijf op de hoogte en volg Marc & Iris

03 April 2014 | Australië, Townsville

G'day mates!

Ongeveer 2 weken geleden kwamen we aan in Cairns.De eerste dag was prachtig weer en hebben we de stad verkend. Heel gezellig en knus. Met een mooi openbaar zwembad, Lagoon, midden in de stad! Alle andere dagen heeft het geregend...Zo hard en zoveel dat we in Nederland niet mogen zeiken. Er kan hier in the rainforest wel 7 m vallen in 3 maanden (wet season), terwijl wij in Nederland MAAR 1.5 m hebben in een jaar!

Niks aan de hand. We waren moe na de 18 daagse trip en waren wel toe aan rust. We hebben tv gekeken, spelletjes gespeeld, zijn naar de bios geweest en hebben lekker uitgeslapen. We zaten in een heerlijk soort gasthuis. Eigen kamer met airco en tv en een keuken met pannen en alles. We hadden een groot balkon waar we hele dagen zaten, naar de regen kijkend en de bergen in de verte.

Na een paar dagen toch maar even een tripje geboekt naar Green Island. Om 9 uur vertrok de boot, helaas waren wij samen met nog een stel de enige NIET Aziaten....Gelukkig kunnen ze niet zwemmen en gaan ze dus niet snorkelen. We hadden alle vissen voor ons zelf! Beetje spelen met de Gopro en de vissen achterna zwemmend voor de perfecte foto.Heerlijke uitgebreide lunch aan boord en toen op de SemiSub. Je zit onderwater maar toch droog en kan alles goed zien. Een jonge man doet een leuk praatje over het koraal en de vissen. Ze voeren de vissen ook dus je ziet er heel veel van heel dichtbij. Vooral Gary, een grote vis die altijd graag om de boot heen zwemt. Nog even om het eiland heen gelopen en toen terug naar huis.

Weer een paar dagen later besloten we dat we genoeg hadden  van Cairns en boekten we een trip naar The Daintree Rainforest.7.20 werden we opgehaald. We reden de stad uit en waren binnen no time in de bergen en niet veel later zaten we midden in een rainforest. Om 10 uur hadden we weer een croc cruise. Natuurlijk niet zo spectaculair als de vorige, maar wel leuk. Dit waren zoutwater crocs. Veel kleintjes gezien van 2 jaar oud. Die waren ongeveer een halve meter. En een grote gezien van 3.5 meter. Vlak voor het einde zagen we nog een hele kleine van een paar maanden. Zo groot als je hand! Verder zijn er daar langs de rivier bepaalde mangrove bomen die nergens anders ter wereld voor komen. Na de cruise deden we een boardwalk door het regenwoud en kwamen we uit tussen mangrove. Dit regenwoud is 150 miljoen jaar oud. De Amazone is maar 7! Weer het een en ander te weten gekomen over planten. Helaas geen cassowary gezien. Een soort emoe achtig beest die daar veel voorkomt. Heel belangrijk voor de voortplanting van de bomen.Toen werden we bij onze accomodatie afgezet en hadden we een paar uur voor ons zelf. We zijn gaan zwemmen in een creek heel mooi en helder water! Geen crocs, maar wel een heerlijke croc burger gegeten! Zooo smaakvol! Nee smaakt niet naar kip.Om half 4 werden we opghaald voor zee kayakken. Was een prive tour. Is rustig in wet season. Om op het strand te komen zijn we door een heel bijzonder stukje oerwoud gelopen. Beach rainforest. Where rainforest meets reef. Is maar 1% over de hele wereld!Heerlijk op het water. Nog even het strand op voor een lookout en om een speciaal krabbetje te zoeken. Tijdens het terug kayakken nog een paar schildpadden hoofdjes gezien en soms alleen gehoord. Je weet gewoon dat ze ergens onder je zwemmen!

De volgende dag hadden we de ochtend voor ons zelf. We hebben nog een boardwalk gedaan en kwamen uit op het strand. Na 3 uur lopen gingen we terug voor een potje pool en werden we opgehaald voor de terug reis. Onze eerste stop was voor ijs! Ze maken daar 40 soorten. Marc had chilli chocolate en ik had sweet potato and ginger! Beetje vreemd, maar wel lekker.Toen stopte we bij een snel stromende rivier. Een oerwoud aboriginal vertelde het een en ander over hoe ze verf maken, waarom ze zichzelf beschilderen en wat de betekenis is. Hij legde ook het verschil uit tussen een woestijn boomerang (die kent iedereen) en de rainforest boomerang ( L vormig). Daarna konden we zwemmen en over een hangbrug lopen. Weer heel mooi natuurlijk. Weer in de bus. Bij een hele mooie lookout zagen we de Daintree river in de zee uitkomen en een paar eilandjes. Daarachter is onze OZ vriend STEVE IRWIN dood gestoken door een rog!7 uur s'avonds eindelijk weer terug in Cairns.

De volgende ochtend weer vroeg op, want om 6.30 vertrok onze volgende bus weer! We hadden een tour geboekt om de lava tunnels te bekijken in Undara (weer land inwaarts). 5 uur rijden met de bus en we zaten op de savanna! Ook nog niet geweest. Een woodland savanna, want naast gras waren er ook bomen. We sliepen in schattige tentjes tussen de kangaroo's en waliby's en heel veel gekleurde vogeltjes. We hadden een tour voor 8 uur de volgende ochtend geboekt, maar hadden ons ook sunset tour aan laten praten omdat we slangen zouden zien. Ik wilde heel graag wilde slangen zien en onze gids van zuid naar noord heeft echt zn best gedaan, maar helaas.Om 6 uur dus in een klein busje naar de sunset gereden. Champie, kaas en fruit stond al voor ons klaar. Toen het ging schemeren liepen we naar een grot. Hele kleine ingang waar wel 1000en kleine vleermuizen uit willen. We stonden naast de ingang. Af en toe vloog er gewoon een tegen je aan. Ze poepen en pissen op je, maar het was weer een unieke ervaring. Zooo veel vleermuizen. Je hoord hun vleugels en sonar! We zijn ook een stukje in de grot gegaan. Heel mooi. Veel poep op de grond en een paar slangen die op weg naar de uitgang waren. Daar gaan ze in de bomen zitten en proberen dan een vleermuis te vangen. We deden het licht uit om de vleermuizen niet te storen en zo ook niet de jagende slangen. Na 5 minuten hoorde we dat een slang zich lanceerde om er een te vangen, maar helaas ...het was mis. Wel heel spannend. We moesten door de kleine opening weer naar buiten, vlak langs 6 tijger slangen!

De volgende ochtend vertrokken we dus om 8 uur voor de lava tunnels!!!!Wij waren de eerste van het seizoen. 1 april gaan ze oficieel open, geen grap. Onze gids vertelde over het ontstaan van de tunnels. Dit hier is het langste lava stelsel op aarde. 69 tunnels waarvan er maar 8 worden gebruikt de rest is niet toegangelijk door natuur. De vulkaan hier is anders dan andere. Geen grote berg waar lava uit word gespuwd, maar een krater waar het overheen borreld. De eerste was een kleine tunnel. De tweede een grot en dus dicht aan de achterkant. We moesten flink omlaag klimmen om binnen te komen. Paar vleermuizen gezien, maar vooral veel uitgeharde lava.De derde was een lange tunnel waarvan 2 gangen dicht waren doordat het plafond in was gezakt. Hele oneven grond door corrosie en waterdruppels die gaten maken. Heel indrukwekkend en heel groot.Na de tour nog even bij het zwembad bruinbakken voordat de bus ons komt ophalen en weer naar Cairns brengt.Nu, een dag later, zitten we in de Greyhound die ons naar het volgende stadje brengt. We komen om 2 uur aan in Townsville, als het goed is...Tot zover onze avonturen!Toedels! -xxx-

• 03 April 2014 - 07:58

Je Pap En Mam:

Leuk wat jullie allemaal ondernemen.
    Waren nooit enthousiast over Australie maar dat is wel veranderd ook door jullie verslagen kus

• 03 April 2014 - 09:27

Mam:

na een lange stilte blij weer iets van jullie te horen, veel plezier, geef de koala een knuffel van mij, mam

• 04 April 2014 - 18:16

Benny:

Wat een avonturen! Had best meegewild, al was ik al eens in Aussieland. Geniet ervan; ik lees jullie avonturen met veel plezier!

• 05 April 2014 - 10:23

Thijs:

Gaaf hoor jongens, ik krijg er direct zin van om weer op pad te gaan! Have fun!